Wednesday, April 6, 2011

Fashion From My Perspective: Steampunk Clothing

Hallo allemaal, het is weer tijd voor en langverwachte Fashion From My Perspective! Deze post ga ik het hebben over een van de coolste subculturen die er is: Steampunk.

Laat ik beginnen met uitleggen wat Steampunk nou eigenlijk is.
Steampunk is eigenlijk Victoriaans kleding, accessoires en meubels, maar dan met de technologie uit de tijd van de industriële revolutie. Zo bestaat er bijvoorbeeld een Steampunk-laptop, die zo op een bureau in 1800 zou passen. Of een horloge waar de buitenkant van is weggelaten, zodat je alle tandwieltjes kunt zien draaien.
De bovengenoemde laptop


Wat ik een van de leukste dingen aan Steampunk vindt is de kleding. 
Dit zijn de soort dingen die je in de garderobe van een Steampunk zal aantreffen:






 Linksboven, midden, rechtsonder: Hell Bunny
Rechtsboven, linksonder: Clockwork Couture 

Ik denk dat ik qua kleding niet veel meer hoef uit te leggen: Je ziet het zelf al. Victoriaans, maar dan nét iets anders. Veelgebruikte kleuren zijn bruin-, goud- en crémetinten gecombineerd met wit of zwart.






 Het merk Alchemy Gothic is een goed voorbeeld van de sieraden die passen bij Steampunk. In hun sieraden laten ze allerlei uitvindingen zien die zijn gedaan dankzij de industriële revolutie.

Qua accessoires moet je denken aan hoge hoeden, wandelstokken, parasols, leren riemen, dat soort dingen. Als je dat vervolgens allemaal combineert krijg je zoiets:





Tadaa :) En dat was het alweer. Tot de volgende post!

♣ Gasoline Diamond ♣




8 comments:

  1. Oeh, gave stijl!
    Die laptop is leuk =)
    En die sieraden ook.
    Alleen, het is toch niet echt punk, toch?
    Ik moet meer aan een soort gothic-stijl denken...
    Nouja, jij zal het wel weten, ik heb er toch geen verstand van ;)

    ReplyDelete
  2. steampuuuuuunk♥
    ik houu van steampunk♥
    Alleen bijna alle kleding en accesoires die ik zie [als ik ze zie, en dat gebeurt al niet vaak] is meestal fxing duur.. ;[
    Weet jij nog winkels waar ze betaalbare kleding hebben in dit soort stijlen?

    ReplyDelete
  3. @ Yess: Ik snap ook niet echt waarom het SteamPUNK heet, maar het klinkt wel cooler dan bijvoorbeeld Steamgoth of zo.

    @ Lola: In tweedehands winkels kun je op zoek naar kleding in de goede kleur, bijvoorbeeld een Victoriaanse blouse en een bruin jasje. Qua accessoires hoef je niet per se heel erg uit te pakken, een paar kanten handschoenen kan al genoeg zijn. Je kunt natuurlijk ook al veel laten zien met make-up. En vooral goed opletten in de uitverkoop.

    ReplyDelete
  4. Het tweede plaatje (waar Clockwork Couture opstaat) is eigenlijk een cosplaykostuum, en wel Madam Red van Kuroshitsuji, een zeer leuke, misschien wel steampunkish, anime. Ik houd erg van steampunk, maar ik vrees dat de kledingstijl me niet staat, daarom houd ik het bij accessoires~

    ReplyDelete
  5. @ Amoniem:

    Joh, dat wist ik helemaal niet x] Bedankt dat je het even zegt!

    ReplyDelete
  6. ik zou graag een opmerking maken: hoewel steampunk inderdaad voornamelijk uit het victoriaanse komt qua kleding en stijl, zijn de uitvindingen die ze gebruiken geen uitvinding uit de industriële revolutie.
    De uitvindingen zijn gebaseerd op hoe mensen toen de toekomst zagen, een perfect voorbeeld hiervan zijn de boeken van Jules Vernes.

    je zou ook nog dieper kunnen ingaan op het steampunk idee door de verschillende groepen aan te duiden. Je hebt de traditionele steampunk zoals hierboven vermeld wordt, de steampunk adventure (zoals op sommige foto's te zien is) en dan mijn persoonlijke favoriet: steampunk pirate.

    ReplyDelete
  7. ik vind het meer een beetje Victoriaans gothic

    ReplyDelete
  8. als iemand een steampunk computer wil ik maak dit soort gadgets ook motorfietsen etc.mail too erbakker@live.nl

    ReplyDelete