Friday, January 21, 2011

Fashion From My Perspective: Dr.Martens

Zoals ik al aankondigde: Op dit blog komen dingen die mij boeien, die ik leuk/interessant/cool vindt. Na een aantal posten over muziek leek het me wel leuk om een postje te maken over een van mijn favoriete schoenmerken: Dr.Martens

Dr.Martens was een schoenmerk dat oorspronkelijk een veiligheidsschoen maakte, die schoenen die mensen in bijvoorbeeld de bouw aanhebben. Stevig, met een goede zool en een stevige neus zodat je er vuil en gevaarlijk werk mee kon doen. De postbodes, werklui en fabrieksarbeiders die de schoen in de eerste instantie met duizenden tegelijk bestelden werden al snel gevolgd door de buitenbeentjes en rebellen uit alle hoeken en gaten van de samenleving.

De skinheads waren de eersten die de schoen ontdekten, later gevolgd door zo'n beetje alle 'groepen': Punks, Goths, psychobillies, industrialists, nu-metal, hardcore, straight-edge, grunge, Britpop, ska, grebos, glam, Mods...

Nu zijn er al tientallen jaren verstreken en is de schoen - jammer genoeg - niet meer zo populair als vroeger. Het wordt nu echt alleen nog gedragen door 'alternatievelingen' (dat woord heeft een vriendin van me bedacht. Ik vind het geniaal).

Totdat een of twee jaar terug de mode-industrie de schoen herontdekte. Ineens liep iedereen ermee. Of het nou de 'gewone' zwartleren schoen was of een laars met bloemetjespatroon, ineens wilde iedereen ze hebben (en dat vindt ik nou altijd zo opmerkelijk aan mode. Zo'n beetje iedereen vond die schoenen oerlelijk totdat een of ander beroemd iemand gilde dat ze leuk waren, of omdat de hoge bazen in de mode ineens bedachten dat het wel mooi was of zo, toen vond de wereld het ineens wél leuke schoenen. Nou ja, laat ik niet te ver afdwalen.)

Ik vind het goed van Dr.Martens dat ze schoenen maken voor iedereen. Ze maken boots, maar ook pumps, mary-janes, sandalen en zelfs teenslippers. Voor iedereen, wat voor stijl je ook hebt, er zit altijd wel iets tussen. Op het eerste gezicht denk je misschien 'zomg wat een clownsschoenen', maar als je toevallig eens in een winkel bent waar ze Dr.Martens verkopen, doe ze gewoon eens aan! Misschien staan ze wel hartstikke leuk. Ik dacht in de eerste instantie ook dat ze me niet zouden staan, maar ik heb ze aangetrokken en nooit meer uitgedaan. Het is in het begin even wennen, maar de schoen zit vanaf het begin af aan heel comfortabel. De zool is heel stevig en kan tegen water, bijtende stoffen, olie en dat soort dingen. Als je ze vaak aandoet ga je dat natuurlijk zien, maar zelfs dan blijven de schoenen mooi en krijgen ze echt zo'n 'met liefde gedragen'-look en niet een 'ik heb deze schoenen al 10 jaar en doe ze nooit uit'-look die AllStars op een gegeven moment krijgen.

Ik heb mijn Dr.Martens al bijna 2 jaar en draag ze nog steeds heel vaak. Ik heb deze:
Het is een vrij simpel en bekend model, maar het past bij werkelijk ALLE outfits (ja, ik heb ze aangehad op het Kerstbal vorig jaar. Niet lachen, dit jaar had ik kisten aan dus het kan nog veel erger) en geeft een stoere look. In het begin droeg ik ze gewoon tot bovenaan vastgeknoopt en mijn broekspijpen er overheen, nu doe ik de veter meestal maar tot het vijfde gaatje en vouw die 'flap' (hoe heet zo'n ding ook al weer? Ik wilde schoenlepel gaan typen, maar dat klopt niet echt) daar dan overheen, wat een noncho effect geeft. Ook doe ik er dan af en toe mijn zwarte of mijn zwart-wit gestreepte beenwarmers bij aan, deels omdat ik dat gewoon grappig vindt (welke idioot doet er tegenwoordig nou nog beenwarmers aan? Ik dus) en deels om mijn dikke kuiten een beetje te verdoezelen, omdat ze met beenwarmers op de een of andere manier dunner lijken. Nadeel is wel dat je benen er ook korter uit gaan zien met beenwarmers, dus vooral mensen die al korte benen hebben kunnen dit misschien beter niet doen.

Inmiddels hebben mijn zusje en mijn pa en ma ook allemaal een paar gekocht, en nu noemen we onszelf 'de Dr.Martens familie'. Deze zomer wil ik nog een paar kopen, ze lijken misschien warm, maar dat valt reuze mee. In de winter is het lekker en in de zomer ook.

Zo, nu nog een paar foto's van verschillende modellen:













Voor nog véééééél meer Dr.Martens, online bestellen en meer over de historie ga je naar www.drmartens.com



♣ Gasoline Diamond ♣



No comments:

Post a Comment