Thursday, January 20, 2011

Behind The Songs: Part 1

Elke week behandel ik een liedje van mijn lievelingsband Muse. Of dit liedje nou een speciale betekenis heeft voor mij of dat ik het gewoon een cool nummer vindt, ik post de tekst, de (eventuele) videoclip, de betekenis, facts en mijn mening over het liedje. Als eerste post ga ik jullie voorstellen aan Muse.


Muse is een Engelse rockband bestaande uit Matthew Bellamy (zanger, piano, leadgitarist), Chris Wolstenholme (bassist en achtergrondzanger) en Dominic Howard (drummer).

Dom was drummer in een band die Carnage Mayhem heette in de tijd dat hij Matt ontmoette. Matt had destijds geen vaste band. Niet lang daarna werd Matt door Dom en de rest van zijn band uitgeroepen tot gitarist. Rond deze tijd leerden ze Chris kennen. Hij was toen drummer in een andere band.

Uiteindelijk viel de band van Matt en Dom uiteen, en bleven ze achter zonder bassist. Chris is toen gestopt met drummen en werd de bassist.

Hun naam veranderde in Rocket Baby Dolls, en als een stelletje Goths schreven ze zich in voor een 'Battle Of The Bands' competitie.
"I remember the first real concert we've ever made was for a band competition,” aldus Matt “We were the only real rock band; all the others were pop or funk-pop, kinda Jamiroquai if you want. We knew we had no chance to win - we were not the best musicians - it was a matter of 'fitting'. So we did the best we could, we took advantage of our feeling of being 'different'. We came on stage with make up all over our face, we were very aggressive, we played very violently and then we broke everything on stage. All that to say that the will, the attitude meant a lot to us. So we won. And I think that psychologically it changed many things in our heads. Because we came to lose, we expected to lose. And we were angry somehow. And we had just realized at this time that we could replace lots of things. We realized that emotion, the vibrations that you create are as important as your technical skills. We had just discovered something: music is a matter of emotion." 


Hierna veranderde de band hun naam in 'Muse'. Volgens Chris, Dom en Matt deden ze dit omdat het kort was en het er goed uit zou zien op posters. Ze kwamen op het idee nadat iemand uit Teignmouth hen vertelde dat de reden waarom er zoveel bands waren en in een band spelen zo populair was omdat er een muze (Muse in het Engels dus) rondzwierf. 


Bron voor bovenstaande tekst: MuseWiki


Vandaag de dag is Muse een redelijk bekende band. Als je de naam niet herkent, ken je ze waarschijnlijk wel van hun hits als 'Uprising', 'Undisclosed Desires' of hun soundtracks in de Twilight films. Ik wil graag meer mensjes laten zien hoe awesome deze band is. Ik vind de zo geweldig omdat ze niet bang zijn risico's te nemen en hun eigen sound hebben. Wat ze ook doen, of ze nou een rocknummer, een tango, een reggae of een haast klassiek nummer maken, je hoort gewoon dat het Muse is. Ook vind ik de teksten van de liederen heel mooi. 




Hierna volgt het eerste lied, met bijbehorende clip. Hope you'll like it!


♣ Gasoline Diamond ♣







No comments:

Post a Comment